Konst i Citytunneln del 4: Christian Partos ger ljuset i tunneln

12th January, 2011 - Julia Svensson - No Comments

Glödlampor, ljusdioder, mekanik. Och ljusvarelser som är rädda för tåget. Konstnären Christian Partos gillar saker som rör sig.

Varje gång ett tåg kommer in vid perrongerna på Station Triangeln springer ljusvarelserna ut ur tunnlarna och omkring längs väggarna.
Konstnären Christian Partos har skapat verket “Spårsken” med hjälp av lysdiodskenor som monterats i stationsväggarna. Varelserna har sedan programmerats att våga sig fram och dra sig tillbaka.
– Man kan se ljusen som vad man vill. Kackerlackor eller små hamstrar som springer omkring, säger Christian Partos.
Christian Partos är uppväxt i Lund men bor och verkar sedan länge i Stockholm. Innan han bestämde sig för att söka konstskolor pluggade han kemi på Lunds tekniska högskola. Vilket inte var särskilt kul – så han slutade efter ett år. Däremot har han alltid gillat fysik – ett intresse som på ett självklart sätt integrerats i hans konst. I sina många offentliga verk leker han ofta med ljus, ljud, elektronik och andra fysiska fenomen.

– Jag tycker att det är roligt med saker som rör sig och håller på. Jag tror att de flesta är intresserade av saker som rör sig. Lyser det dessutom är det extra spännande. Ofta kanske man inte förknippar sådana saker med konst.
Idén till “Spårsken” hämtade han från en tidigare skulptur – en mer mekanisk variant med ljuspartiklar som åkte runt i rör.
– Jag tänkte att det skulle passa med någon sorts ljus och något som rörde sig, något som man kunde titta på en längre stund, som förändrade sig.
– Just den här varianten passar bra för att den är så lång och kan omfatta hela stationen. Ljusen rör sig för att de ska bli intressantare att titta på. För att uppnå något slags logik tänkte jag ut historien om de små gnistorna som lever i tunnlarna. De är rädda för tågen egentligen, och kommer fram när det är stilla.

Vad måste man tänka särskilt på när man gör offentlig konst?
– Det speciella är att man måste ta hänsyn till en massa saker man normalt inte behöver. De ska hålla bättre, rengöras, det är utomhus. Vissa saker kan man inte göra på grund av miljön. Men förutom materialval tycker jag inte att det är någon större skillnad.
– I offentlig miljö har det blivit betydligt större efterfrågan på ljus och ljusspel än det var för några år sedan. Det handlar naturligtvis om att det nu finns led-ljus och annan teknik som gör att man kan göra mer speciella grejer.

Christian Partos
Bakgrund:
Född 1958 i Jönköping, uppväxt i Lund. Bor och arbetar i Stockholm.
Utbildning: Konstfack i Stockholm.
Tidigare: I Augustenborg i Malmö står hans bronsskulptur Droppkrona (1994).
Nästa grej: Utställning i Béthune i Frankrike i mars.
Mer info: www.partos.se

Sydsvenskan 2011–01–12.

Ingen Kommentar

Ingen Kommentar

Kommentera

Du måste vara inloggad f�r att kommentera.