Kreativ rundgång
12th June, 2010 - Julia Svensson - No Comments
New Yorks lokala matmarknader poppade upp i svallvågorna av den ekonomiska krisen, när de som fick sparken från sina kulturjobb tvingades hitta en alternativ försörjning. Att köpa hemlagad musli och hemmaystad ost av fattiga webbdesigners har blivit ett populärt helgnöje. Men som om inte konkurrensen var hård nog för dem som bakar småkakor, kommer de nybakade torghandlarna inte längre undan.
Makthavarna har upptäckt restaurangbranschens nya gråzon och kräver nu att maten lagas i ett kök godkänt av hälsovårdsmyndigheten. Vilket innebär att försäljarnas profit försvinner.
En arbetslös art director berättar för The New York Times hur hon lagar empanadas i sitt vardagsrum i Chelsea och sedan transporterar dem på tunnelbanan.
Men när allt kommer omkring är de glada hemmakockarna ganska trötta när dagen är slut, och inte särskilt mycket
rikare, bekräftar en annan av de unga kakbakerskorna, som tillbringar veckorna med att göra reklam för sig på Twitter och Facebook.
Hennes föräldrar förfasar sig: när deras förfäder en gång kom till kontinenten via Lower East Side försörjde de sig på att sälja saker från rullvagnar.
Och så var den kreativa klassen tillbaka där resan en gång började.
Texten publicerades ursprungligen i Sydsvenskan 2010-06-12.
Sparat under: publicerat, Sydsvenskan
Ingen Kommentar
Ingen Kommentar
Kommentera
Du måste vara inloggad f�r att kommentera.