Skolsystemets förlorare
8th January, 2011 - Julia Svensson - No Comments
Om man tittar på könsfördelningen i grundskolors betygsstatistik kan man enkelt föreställa sig att världen snart styrs av högpresterande kvinnor, likt en Houellebecqsk dystopi.
Så kommer det i orättvisans namn inte att bli. I senaste numret av den socialdemokratiska tidskriften Tvärdrag observerar socialantropologen Kajsa Rudberg en niondeklass. Lektion efter lektion, rast efter rast, ser hon killarna opponera sig mot lärarnas och skolans regler – något hon beskriver som ett skådespel där skolan är arenan.
Killarnas lekfulla trots är, enligt Rudbergs analys, ett sätt att särskilja sig från tjejerna som sällan bryter mot regler öppet. Att ta sig utrymme och rätt är grundläggande för maskulinitetsskapande – som är en klar fördel på arbetsmarknaden och kan kopplas till manliga privilegier och dominanstendenser (se till exempel Assangefallet, #prataomdet, kungen och kaffeflickorna).
Skolminister Jan Björklund vill lösa problemet med ökad disciplin. Men om reglerna i sig upprätthåller en ojämlik genusordning? Killar ses ofta som skolsystemets förlorare. Men ett IG i uppförande kan ta dem till oanade höjder.
Texten publicerades ursprungligen i Sydsvenskan 2010–01–08.
Sparat under: publicerat, Sydsvenskan
Ingen Kommentar
Ingen Kommentar
Kommentera
Du måste vara inloggad f�r att kommentera.