Det kostar att ligga på topp

22nd January, 2010 - Julia Svensson - No Comments

Ifjol började de fem bokhandlarna på Kastrups flygplats med en ny strategi: Säljer bäst är inte den som säljer flest. En titel på bokhandlarnas bestsellerlista kunde kosta ett förlag 5 000 danska kronor för två veckor – en taktik som direktimporterades från engelsk detaljhandel. Däremot fick inte kunderna veta att den så kallade bestsellerlistan var en mer fiktiv historia än romanerna på den.

Ingen business är som lufthavnsbusiness och alla förlag som Politiken frågat har fogat sig och betalat. Och fastän modellen ses som ett brott mot marknadsföringslagen räknar många danska förlag med att ”Säljer bäst som betalar mest” blir allt vanligare i en hårdnande bokbransch.

Sedan ett par månader är ordningen återställd på de resandes topplista. Men det blir att tänka sig för innan man stoppar första bästa listetta i kabinväskan. För vem vet, när Londonplanet landar med nästa affärsknep kanske bokhandelns skrupler redan flugit sin kos.

Ursprungligen publicerat i Sydsvenskan 2010-01-22.

Ingen Kommentar

Ingen Kommentar

Kommentera

Du måste vara inloggad f�r att kommentera.