fattig men sexig?
20th May, 2009 - Julia Svensson - No Comments
Malmös identitet var ämnet för Spiks samtalskväll på Bastionen i Malmö i måndags.
Lovorden haglade: Malmö är porten till Östersjön, porten till Sverige och porten till kontinenten. I egenskap av ”second city” slipper Malmö hysa slott, kung och huvudkontor och kan vara experimentellt, vågat, urbant. Malmös attraktivitet handlar om att staden är ofärdig – det finns fortfarande oexploaterade platser där spontan kreativitet kan frodas.
Men vill vi att Malmö ska fortsätta vara en kontrasternas stad, poor but sexy? Och finns det i trångbodda Malmö egentligen plats för alla hippa visioner?
Som forskaren Elisabet Högdahl så klokt inflikade: kanske ska vi fokusera på det viktiga istället?
Till exempel hjälpa Sveriges fattigaste barn – och inte bara skuffa bort dem när Sevedsplan gentrifieras.
Det är sekundärt, men möjligen intressant i sammanhanget, att diskutera hur levnadsstandarden kan höjas utan att den kreativa Malmösjälen går förlorad. För det, det är en risk vi måste ta.
Publicerat i Sydsvenskan 2009-05-20.
ps I kväll, 18.30 på Rasoir, intervjuar Resumés Viggo Cavling Ilmar Reepalu om Varumärket Malmö. Malmös identitet – del två?
Läs andra bloggares åsikter om malmö, gentrifiering. Det här inlägget är pingat på intressant.se
Sparat under: gentrifiering, Malmö, publicerat
Ingen Kommentar
Ingen Kommentar
Kommentera
Du måste vara inloggad f�r att kommentera.